TEATER   
   EMMA

Om Teater Emma

Teater Emma er etablert av landets første masterstudenter i skuespillerfag, ved Teaterhøgskolen i Oslo. Teatret fungerer som en ramme for avvikling av deres avsluttende masterprosjekter, og vil være åpent for publikum i perioden 19. mars – 21. mai 2015. Teater Emmas lokaler er scene 1, 2, og 8 på Kunsthøgskolen i Oslo, og vil også huse lesninger av masterstudentene i scenetekst sine avsluttende tekstarbeider.

Teater Emmas hovedrepertoar består av fem teaterforestillinger/visninger basert på de ulike masterprosjektene. Prosjektene er utviklet med utgangspunkt i hver enkelt students skuespillerfaglige interesse, som igjen har dannet grunnlaget for samarbeidskonstellasjonene i klassen. Prosjektene vil presenteres i tur og orden, spredt utover våren.

Hvorfor Emma?

«I tillegg til den nokså umiddelbare referansen til MA, forkortelsen for vår studiegrad, har vi oppkalt teatret vårt etter den gamle teaterrotta Emma, fra Tove Janssons fortelling om Mummitrollet & co, Farlig midtsommer. Her blir Mummidalen rammet av en diger tsunami, og mummi-familien med venner blir bokstavelig talt drevet fra gård og grunn. Drivende dit strømmen vil ta dem ute på det store havet, får de omsider øye på et flytende og forlatt hus som de bestemmer seg for å flytte inn i. De oppdager fort at dette ikke er et vanlig hus. Her er det trapper som fører rett ut i løse luften og dører som slett ikke fører inn i nye rom. Alt er liksom noe annet enn det gir seg ut for. I tillegg mangler hele den ene veggen i huset. Før de finner løsningen på alle disse mysteriene blir de kraftig satt på plass av teaterrotta Emma, som forklarer at de har kommet til et teater. Og her er det hun som holder orden på tingene!

Som mummifamilien, har vi som landets første masterstudenter i skuespillerfag også begitt oss ut i ukjent farvann i arbeidet med å finne ut av hva en masteroppgave i skuespillerfag kan være. Og på samme måte som mummifamilien her oppdager teatret for første gang, har vi i vårt arbeid forsøkt nettopp å gjenoppdage teatret. Midt oppi alt dette som «later som» og representerer, og i vår tid hvor vi er så glad i å ironisere og dekonstruere, har vi vært opptatt av å lete etter noe essensielt, en slags kjerne i teatret. En kjerne hvor vi kanskje kan finne en teatrets autentisitet. Da mummifamilien spiller sin første (og sannsynligvis eneste) premiere ved det flytende teatret, opplever de stor suksess først idet live-situasjonen og fiksjonen begynner å gli litt inn i hverandre, og scene og sal sammen får en felles opplevelse av ukomplisert teatermagi! For oss har kollektivitet vært et nøkkelord. Å ta teatret på alvor som kollektiv kunstart og sosial arena.»

– Teater Emma

Hvem?

Avgangsklassen 2015 master i teater, Skuespillerfag, Teaterhøgskolen, Kunsthøgskolen i Oslo: